Anna Librowska nauczycielka Szkoły Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Gorzkowicach
Program koła ekologicznego prowadzonego w formie zajęć pozalekcyjnych dla klasy II i III szkoły podstawowejŻyjmy w zgodzie z przyrodą
Opracowała: Anna Librowska
Cele programu:
- Kształtowanie świadomości ekologicznej i postaw proekologicznych u dzieci
- Poznanie znaczenia terminu ekologia
- Rozbudzanie potrzeb kontaktu z przyrodą
- Wyrabianie szacunku dla przyrody i jej piękna
- Dostrzeganie zagrożeń ekologicznych
- Zrozumienie zależności istniejących w przyrodzie i związków człowieka
z naturą
- Poznanie sposobów ochrony powietrza, wody, lasów i zwierząt
- Uświadomienie uczniom, że troska o przyrodę jest troską o nas samych
i nasze życie
- Wyrabianie nawyków ekologicznych typu: oszczędność materiałów, wody, prądu, wykorzystanie surowców wtórnych, segregowanie odpadów
- Kształcenie umiejętności wnikliwej obserwacji środowiska naturalnego
i wyciągania wniosków
- Wykorzystanie naturalnej ciekawości świata dzieci dla rozwijania trwałych zainteresowań przyrodniczych
Treści programu:
- Wpływ zanieczyszczeń na rośliny i czynniki warunkujące rozwój roślin
- Hodowla roślin ozdobnych w klasie
- Znaczenie lasów dla życia ludzi i zwierząt, zachowanie w lesie
- Ochrona lasów przed pożarem i zanieczyszczeniami
- Czystość i ochrona wód gruntowych. Woda źródłem życia
- Zwierzęta i rośliny chronione
- Pomoc zwierzętom w czasie zimy
- Ekologiczne warzywa i owoce, ekologiczne zwalczanie chwastów
i szkodników
- Wykorzystywanie surowców wtórnych
- Obserwacja środowiska w zależności od pór roku
Metody i środki realizacji:
- obserwacja
- wycieczka
- prace plastyczne
- inscenizacje
- hodowla
- udział w akcji Sprzątanie świata
- zbiórka surowców wtórnych
Przewidywane osiągnięcia uczniów
Uczeń:
- wie, czym zajmuje się ekologia i jakie są jej cele
- rozumie potrzebę ochrony przyrody
- wie, że ochrona środowiska jest naszym wspólnym dobrem
- troszczy się o rośliny i zwierzęta występujące w najbliższym otoczeniu
- umie zachować się w lesie
- potrafi obserwować przyrodę w różnych porach roku
- zna zasady ochrony przyrody
- umie pomagać zwierzętom w czasie zimy
- wie, że należy dbać o czystość wód
- włącza się aktywnie w akcje Sprzątanie świata oraz obchody Światowego Dnia Ziemi
- uświadamia sobie współczesne zagrożenia dla świata przyrody
- umie wyrażać swoje myśli w formie werbalnej i plastycznej
- ma nawyk zbierania surowców wtórnych i segregacji śmieci
- potrafi wykazać się swoim zachowaniem, że jest przyjacielem przyrody
Ewaluacja programu:
Po zrealizowaniu programu uczniowie wypełnią ankietę oceniającą zajęcia koła ekologicznego, przystąpią też do konkursu, aby sprawdzić swoje wiadomości.
Plan pracy koła ekologicznego dla uczniów kl. II Żyjmy w zgodzie z przyrodą
Tematyka |
Przewidywane osiągnięcia ucznia |
1. Co to jest ekologia i czym się zajmuje? |
wie, czym zajmuje się ekologia i jakie są jej cele, rozumie znaczenie działań ekologicznych w życiu człowieka, zna różne sposoby ochrony środowiska naturalnego w najbliższym otoczeniu, |
2. Upiększanie klasy roślina-mi ozdobnymi. Zakup ziemi i nawozu do kwiatów. Założenie hodowli pelargonii. |
wie, jakie znaczenie mają rośliny w życiu człowieka, dostrzega potrzebę dbania o rośliny i zauważa ich piękno, zna czynniki warunkujące rozwój roślin (światło, powietrze, gleba, woda, odpowiednia temperatura), umie pielęgnować rośliny ozdobne, |
3. Udział w akcji Sprzątanie
świata.
Pogadanka o tematyce ekologicznej i prozdrowot-nej.
Wykonanie plakatu.
|
rozumie potrzebę akcji, widzi skutki negatywnej działalności człowieka na przyrodę, wie, jak należy segregować śmieci, uczula swoich bliskich na właściwe postępowanie, rozumie wpływ rozwoju przemysłu na degradację środowiska, |
4. Produkty mniej lub bardziej
ekologiczne.
Wartości odżywcze owoców i warzyw.
Przygotowanie według przepisu sałatki warzyw-
nej. |
zna wartości odżywcze owoców i warzyw, wie, w jaki sposób możemy otrzymać pożywienie ekologiczne, wie, jak powstają przetwory owocowo- warzywne, ma wykształcone nawyki higieniczne podczas sporzą- dzania i spożywania posiłków, |
5. Obserwacja zmian zacho-
dzących w parku jesienią.
Wycieczka do parku. |
wykazuje postawę aktywnego obserwatora, wie, dlaczego niektóre ptaki odlatują do ciepłych krajów, zauważa zmiany zachodzące w parku jesienią, zna ptaki zimujące u nas i rozumie potrzebę ich dokarmiania, |
6. Przygotowanie zwierząt do
zimy.
Pomoc zwierzętom w prze-
trwaniu zimy.
Przygotowanie dla przed-
szkolaków inscenizacji
pt. Co słychać w lesie? |
wyjaśnia, jak zwierzęta przygotowują się do zimy, wie, które zwierzęta wymagają pomocy w czasie zimy, słucha i zna ciekawostki z życia zwierząt, umie odtworzyć w zabawie charakterystyczne cechy zwierząt leśnych, dobrze czuje się w roli aktora,
|
7. Pamiętamy o skrzydlatych
przyjaciołach.
Indywidualne gromadzenie
wiadomości na temat pta-
ków, które zimują z nami
i ich przysmaków. |
wie, jakie nasiona zgromadzić dla poszczególnych ptaków, rozumie, że pokarm powinien być podawany systematycznie, rozumie potrzebę dokarmiania ptaków podczas zimy, wie, że skrzydlaci przyjaciele są sprzymierzeńcami człowieka w walce ze szkodnikami,
|
8. Znaczenie lasu w życiu
człowieka.
Las jako: dom, filtr powiet-
rza i surowiec.
Ochrona lasów przed znisz-
czeniem. |
poznaje rośliny i zwierzęta w ich naturalnym środo- wisku, wie, jakie korzyści czerpią zwierzęta, jakie rośliny, a jakie ludzie z lasu, wie, jak należy zachowywać się w lesie, zna sposoby ochrony lasów przed zniszczeniem,
|
9. Rośliny i zwierzęta chronio-
ne w Polsce.
Wykonanie plakatów
|
rozumie znaczenie słów: ochrona najcenniejszych elementów przyrody – roślin i zwierząt, zna chronione gatunki roślin i zwierząt, potrafi wykonać plakat przestrzegający innych przed niszczeniem przyrody, |
10.Szukamy zwiastunów
wiosny. Wycieczka po naj-
bliższej okolicy.
Zmiany zachodzą wiosną w przyrodzie – rysunek
wykonany dowolną tech-
niką. |
zna rośliny zwiastujące wiosnę, zakwitające w przy- domowych ogródkach, w lesie i na łące, wie, które ptaki wracają z nadejściem wiosny, potrafi powiedzieć, co dzieje się ze zwierzętami, które spały w zimie, umiejętnie obserwuje otaczające nas środowisko, rozwiązuje krzyżówki i zagadki,
|
11.Przygotowanie inscenizacji
z okazji Dnia Ziemi dla
przedszkolaków.
Nauka piosenki pt. Eko-
ludki |
zna zagrożenia na jakie narażona jest Ziemia ze strony człowieka, stosuje poznane zasady ekologiczne w życiu codzien- nym, czuje się odpowiedzialny za ochronę środowiska,
|
12.Prawidłowa pielęgnacja
zwierząt domowych.
Przeprowadzenie wywiadu
z weterynarzem na podsta-
wie przygotowanych pytań.
|
zna sposoby prawidłowej pielęgnacji zwierząt domowych, np. chomika, świnki morskiej, psa, kota, papugi i innych, wie, jakie rodzaje usług oferuje lecznica zwierząt, umie przeprowadzić wywiad na podstawie przygoto-wanych pytań, dba o swoje zwierzęta i jest za nie odpowiedzialny,
|
13.Powtarzamy zdobyte wia-
domości i umiejętności.
Przygotowujemy klasowy
turniej ekologiczny i przy-
stępujemy do niego. |
przyswoił wiedzę i umiejętności, które pozwolą w prawidłowy sposób korzystać z otaczającej nas przyrody, wie, jak postępuje przyjaciel przyrody.
|
Plan pracy koła ekologicznego dla kl. III Żyjmy w zgodzie z przyrodą
Tematyka zajęć |
Przewidywane osiągnięcia ucznia |
1. W jaki sposób chronić śro-
dowisko naturalne?
Wykonanie doświadczenia.
|
rozumie konieczność ochrony środowiska przez człowieka i dla jego dobra, zna sposoby ochrony środowiska naturalnego( flory, fauny, wód, powietrza), próbuje oczyścić brudną wodę za pomocą piasku, żwiru, filtru papierowego, |
2. Pielęgnowanie roślin doni-
czkowych.
Wykonanie tabliczek z naz-
wami kwiatów doniczko-
wych.
|
- wie, jakie znaczenie mają rośliny w życiu człowieka,
- umie właściwie pielęgnować rośliny ozdobne,
- zna rośliny doniczkowe np. :
pochłaniające szkodliwe wyziewy z tworzyw sztucznych – scinolapsus,
odświeżające powietrze - azalia, zbierające kurz - cąlceolaria, niwelujące dym papierosów- radermachera
pochłaniające kuchenne zapachy – fiołek afrykański, nawilżające powietrze – szeflera, paproć, niecierpek
- zna rośliny doniczkowe, z którymi bliższy kontakt może powodować urazy np. difenbachia, filodendron,
|
3. Udział w akcji Sprzątanie
świata.
Pogadanka na temat znacze-
nia akcji.
Segregacja śmieci. |
bierze udział w akcji na rzecz środowiska, wie, co to są śmieci, jak długo rozkładają się niektóre z nich, co to jest recycling, włącza się w zbiórkę surowców wtórnych, rozumie potrzebę segregowania śmieci i systematycz-nie to czyni, wie, że śmieci należy sprzątać cały rok, a nie tylko w dniu akcji, |
4. Gospodarcze, zdrowotne i relaksacyjne znaczenie
lasu.
Ochrona lasów przed znisz-
czeniem.
Praca leśnika w różnych
porach roku.
Wykonanie doświadczenia
5. Znaczenie wody dla organi-
zmów żywych
Wykonanie plakatów wska- zujących na możliwości
oszczędzania wody w różnych sytuacjach życio- wych. |
zna przyrodnicze i gospodarcze znaczenie lasu, poznaje podstawowe zasady ochrony lasu, rozumie, że człowiek powinien być odpowiedzialny za przyrodę, wie, na czym polega praca leśnika w różnych porach roku, umie wymienić zakres czynności i obowiązków wykonywanych przez leśników, chętnie wykonuje doświadczenia i jest zainteresowa- ny wynikami, próbuje zważyć garść mchu leśnego zasuszonego i włożonego na 15 minut do wody, wie, jakie znaczenie ma woda dla organizmów żywych, świadomie oszczędza wodę, zna skutki nadmiernego zużycia wody w gospodar-stwie domowym i przemyśle, rozumie konieczność gotowania wody przed spożyciem, |
6. Ptaki są wokół nas.
Wykonanie karmników dla ptaków – praca w grupach.
|
prowadzi obserwację ptaków występujących w naj- bliższym otoczeniu, rozpoznaje najczęściej występujące ptaki na podsta- wie ich charakterystycznych cech, umie określić ptasie menu na podstawie prowadzo-nej obserwacji, zbiera i przynosi nasiona i owoce, którymi odżywiają się ptaki, projektuje i wykonuje karmnik według własnego pomysłu,
|
7. Skutki zanieczyszczenia powietrza.
- Dlaczego na świecie jest coraz cieplej?
- Co to jest efekt cieplar-niany?
- Co to jest dziura ozon-wa i jakie są jej skutki?
|
dostrzega zagrożenia dla ludzi i zwierząt wynikające z działalności człowieka, wie, że podczas spalania węgla, gazu ziemnego, czy ropy naftowej powstaje gaz, który sprawia, że coraz więcej ciepła zatrzymuje się w atmosferze, rozumie, że warstwa ozonowa chroni Ziemię przed silnymi, szkodliwymi promieniami słonecznymi, wie, że wiele substancji chemicznych będących wytworem techniki, niszczy warstwę ozonową tworząc dziurę, chroni swoje oczy przed szkodliwym promieniowa-niem słonecznym,
|
8. Poznanie zwierząt i roślin
dziko żyjących.
Wycieczka na łąkę.
Wykonanie plakatu pt. Na pomoc przyrodzie
|
zna niektóre rośliny ( drzewa, krzewy, rośliny zielne)
rosnące dziko, rozpoznaje i nazywa zwierzęta żyjące dziko, chętnie rozwiązuje zagadki i rebusy, zna kilka gatunków roślin i zwierząt objętych ochroną nie krzywdzi dzikich zwierząt, bezmyślnie ich nie zabija i nie niszczy roślin, wie, jak zachowuje się przyjaciel przyrody, |
9. Owady pożyteczne i szko-
dniki żyjące w ogrodzie
warzywnym.
Wykonanie doświadczenia. Ekologiczne sposoby
zwalczania szkodników.
Przygotowanie wyciągu
z paproci, pokrzywy, liści
pomidora, rumianku lub
innej rośliny. |
zna kilka owadów pożytecznych i szkodników, wie, jakie korzyści przynoszą nam owady pożyteczne, poznaje ekologiczne sposoby zwalczania szkodników, wyciąga wniosek po wykonaniu doświadczenia z biedronkami i mszycami, umie przygotować wyciąg według podanego przepisu, zna jego przeznaczenie, potrafi zaprojektować ogród warzywny tak, aby sąsiedztwo innych roślin odstraszyło szkodniki, |
10.Przygotowanie przedsta-
wienie pt. Chrońmy nasz
piękny świat.
Układanie haseł nt. Jak
powinien postępować przy-
jaciel przyrody?
|
zna zagrożenia środowiska i wie, w jaki sposób można je eliminować, włącza się w działania proekologiczne,
- umie współdziałać w zespole, bierze aktywny udział w przygotowaniu przedstawie-nia,
- chętnie występuje publicznie,
- układa hasła związane z ochroną przyrody,
|
11.Dbamy o nasze zdrowie.
Założenie hodowli rzeżu-
chy, rzodkiewki, natki
pietruszki.
Spotkanie z lekarzem lub pielęgniarkom.
|
wie, że owoce i warzywa są źródłem cennych witamin, nie wychodzi z domu bez śniadania, zawsze zabiera do szkoły drugie śniadanie, stara się jeść o tych samych porach, je różnorodne potrawy, dba o higienę osobistą, uprawia sport,
|
12.Parki i rezerwaty przyrody.
Ochrona gatunkowa roślin
i zwierząt, pomniki przyro-
dy, np. drzewa, głazy i inne
|
rozumie pojęcia: park narodowy, rezerwat, pomnik przyrody, wie, na czym polega ochrona przyrody, zna rodzaje obszarów chronionych oraz pomników przyrody, umie korzystać z różnych dostępnych źródeł informa-cji, |
13.Powtórzenie poznanych
wiadomości i umiejętności.
Przystąpienie do konkursu
ekologicznego.
|
potrafi obiektywnie ocenić siebie, sprawdza swoje wiadomości i umiejętności przystępując do konkursu ekologicznego, stosuje zdobyte wiadomości w nowych sytuacjach, |
14.Bezpieczny wypoczynek
w czasie wakacji – praca w grupach.
|
przestrzega zasad i przepisów bezpieczeństwa, właściwie zachowuje się w wodzi, w lesie, w górach, w mieście, na wsi, na jezdni, rozumie potrzebę aktywnego wypoczynku.
|
Opracowała
Anna Librowska |